Jeg afløser en gang imellem i Emdrups Børnekirke. Ikke nemt at tale til 6-7 årige børn om pinsen og Gud. Og når det så lige viser sig, at tre-fire af de små pakistanske børn ikke helt forstår dansk. Men jeg fik et fint samspil med Eugenia fra vores pakistanske menighed.
Først sang vi selvfølgelig fødselsdagssang. Vi sad og hyggede os med at svinge med de danske flag. En foreslog at Kongen havde fødselsdag. Ikke dårligt, hvis man da tænker på Ham, der ikke er på Royal Run, men virker fra sin høje bolig og er alle steder!
Men så sang vi for dagens fødselar og svingede med flagene.
Det har jeg ikke lige fået et billede af. Og vi fik ikke råbt Hurraaaaah…
Børnene kunne ikke “Dette lille lys, det skal skinne klart”. Så jeg gav en solo, og mens jeg sang “Fristeren vil pust det ud” fik jeg slukket to af lysene, så det lille Helligåndens lys i dagens anledning skinnede klart.
Og så var der verdenspremiere på mit nye vers:
Gud er lys, og i Ham er der intet mørke!
De tre skønne drenge legede med den, og jeg var lige ved at klippe huden af en af dem 🙂 Men de forstod jo godt billedet af en Gud, der dømmer, renser og filer skønheden frem.
Højdepunktet var dog, at illustrationen med at vand findes som is, vand og damp lykkedes.
Jeg kom med to termokander.
Det skønneste og det store højdepunkt var, at da jeg fjernede låget på termokanden med kogende vand, stod dampen op ad kanden! Alle børn så ved selvsyn vandet i den kogende form, lidt fysiklokale agtigt. Tak Gud, at det virkelig blev så visuelt klart!
Til sidst brugte jeg Joel 3. Gud hælder Helligånd ud over alle, store som små. Jeg var lige ved at illustrere dette billede fysisk, men kogende vand i snotten på ungerne var nok ikke blevet populært.
Men billedet fungerer bare så godt i Joels Bog, der læses ved gudstjenesten søndagen før pinse.
Es 44,3-5 er en anden af tekstlæsningerne op til pinse. Prøv lige selv at læse teksten HER: Helligåndens “udgydelse” beskrives som en vanding af det folk, der en dag skal blive Guds nyskabte tjener!